Musik utan gränser

På Malmö museum visas just nu utställningen Vi är romer. Jag tycker mycket om den.romska-flaggan För det här är inte en utställning om romer. Här talar romerna själva, till varandra och till oss andra. Alla borde se den. Och lyssna noga. Inte minst till musiken.

På en av utställningens väggar får vi möta musikern Nuri Palem. Han säger bland annat:

Jag känner mig inte diskriminerad i Sverige.
Det kan vara för att jag är musiker,
och i musik finns det inte religion,
det finns inte politik.
Det är fria gränser liksom.

Jag bär med mig Nuris ord när jag går över till Skovgaardssalen. Hans Nordenborg, domkyrkoorganist i Karlstad men bosatt i Genarp, spelar på den gamla medeltidsorgeln, en av Sveriges bäst bevarade, byggd i början av 1500-talet. Vi får lyssna till 1600- och 1700-talsmusik från Italien, Frankrike och England. Men mest spännande, åtminstone för mig, är en serie småstycken av Johann Lorentz (1610-1689), funna i handskriftsbiblioteket på Carolina Rediviva i Uppsala. Lorentz var en av sin tids stora organister, verksam i Nicolaikyrkan i Köpenhamn. Lorentz’ pappa, som också hette Johann, var en känd orgelbyggare, mästare till bland annat orglarna i de båda Mariakyrkorna i Helsingborg och Helsingör. Han var också med vid en av ombyggnaderna av den orgel som Hans nu spelar på.

Efter konserten i Malmö tar jag tåget över till Köpenhamn. Jag går bort till Nicolaikyrkan. Den är byggd på 1200-talet men brann 1795, och sedan 1805 är den inte längre kyrka. Den har ändå restaurerats i omgångar, och det gamla tornet är rekonstruerat. Nu är kyrkan konsthall. I sommar visas japansk konst här.

På kvällen går jag till Tivoli och lyssnar på Jan Garbarek Group, en av konserterna inom ramen för Copenhagen Jazz. Saxofonisten och flöjtisten Jan Garbarek är från Norge, pianisten Rainer Brüninghaus från Tyskland, basisten Yuri Daniel från Brasilien och den smått legendariske slagverkaren Trilok Gurtu från Indien. De spelar fusion och world music med ett alldeles eget sound, där vi som åhörare kastas mellan norsk folkton, hinduisk andakt, ballad och våldsam boogie woogie. Hur var det nu Nuri Palem uttryckte sig? ”Fria gränser liksom.”

På vägen hem stannar tåget i Hyllie för gränskontroll. Men inga kontrollanter dyker upp. Allt är som det ska.