Musik i Venedig

I mitt förra inlägg skrev jag om tre romaner med musiktema: Kazuo Ishiguros Nocturner, Julian Barnes’ Tidens larm och Jens Christian Grøndahls Ett annat ljus. En av min bloggs läsare hörde av sig och tipsade om ännu en bok i samma genre, Marita Jonssons Syndafloden, utgiven på Forums förlag 2009. Den går fortfarande att köpa Syndaflodensom e-bok, men jag hade turen att snabbt få tag på ett fint ex via ett antikvariat.

Marita Jonsson har tidigare varit länsantikvarie på Gotland. Hon är fotograf och författare till ett stort antal böcker, främst faktaböcker om konst och arkitektur, men även några romaner. Hon är stor Italienvän, och hon har varit ordförande både för Svenska institutet i Rom och för Stiftelsen San Michele på Capri.

Berättelsen i Syndafloden utspelar sig i Venedig år 1960, då tonsättaren Igor Stravinskij vistas där medan han komponerar musikstycket med samma namn som bokens titel. Stravinskij är då 78 år och lider av sviterna efter en mindre stroke. På samma hotell bor en familj med en flicka i trettonårsåldern, Arianne, en udda tös som  inte talar och som lever mest i sin egen värld. Helt oväntat uppstår en ordlös kontakt mellan Arianne och den gamle tonsättaren, från början i korta glimtar av samförstånd. Men med musikens och dansens hjälp öppnas fönstret in mot Arianne allt mer, och till slut når de varandra också med ord. Det är en vacker berättelse, som samtidigt kommer att handla om staden Venedig. Det märks att författaren känner staden väl efter många och långa vistelser där.

När jag läser Syndafloden har jag de tre inledningsvis nämnda romanerna med mig. Det är märkligt hur många beröringspunkter som finns mellan dem. Ishiguros Nocturner utspelar sig också till stor del i Venedig, och cellister är viktiga personer inte bara i Ishiguros och Grøndahls böcker – Ariannes pappa är också cellist! Och i Barnes’ bok om Sjostakovitj finns en nyckelscen där Stravinskij har en viktig roll! Förhållandet mellan de båda tonsättarna var minst sagt komplicerat.

På ett djupare plan handlar alla de här böckerna om musikens möjlighet att öppna låsta dörrar, frigöra kärlek och ge möjlighet till försoning.