Idag sändes det andra programmet i radions dokumentärserie Kris i skolan? I programmen jämförs en rad uttalanden som utbildningsminister Jan Björklund fällt om den svenska skolan med de forskarrapporter han samtidigt hänvisat till. Genomgången är skoningslös: På punkt efter punkt visar det sig att Björklund citerat forskningsresultaten på ett grovt vilseledande sätt. Har har systematiskt valt resultat som talar till den svenska skolans nackdel men tigit om de långt fler studier som givit en i stort sett positiv bild. Vad värre är: Han har dessutom förvanskat och överdrivit resultaten i de undersökningar har citerat.
Men det som oroar en gammal forskare mest är nog ändå det försök till försvar Björklund nu kommit med, till exempel på Folkpartiets hemsida. I stället för att erkänna att han i stridens hetta begått att antal grova misstag gör han nu om samma fel, redovisar ett nytt mycket vinklat urval av resultat som passar hans teser och tiger om dem som motsäger honom. I intervjuer i radion ursäktar han sig med att han som politiker velat fästa uppmärksamhet på problemen, alltså att ändamålet helgat medlen. Det är faktiskt rätt ynkligt.
Jan Björklund säger sig vara emot ”flumskolan”. Men säkert utan att avse det har han nu själv givit flumpedagogiken ett ansikte. Han vill att barn ska lära sig läsa. Men att förstå vad man läser och rätt kunna återge innehållet i en text tycks inte vara viktigt. Han vill att barn ska lära sig räkna. Men att räkna rätt och att korrekt återge innehållet i tabeller och figurer är det inte så noga med. Det viktiga är tyckandet. Bara man tycker någonting tillräckligt starkt kan man tona ned det där med fakta och sanning. Och det är väl just ett sådant lösligt och relativistiskt förhållningssätt till verklig kunskap som utmärker flumpedagogen.
Det blir därför lite förvirrande att Björklund och hans kollegor samtidigt säger sig värna om forskningen. För visst är vi glada om forskarsamhället får mer medel att röra sig med. Men om man samtidigt säger att man bara tänker ta de forskningsresultat på allvar som stämmer med den egna politiska agendan - vart är vi då på väg? De historiska exempel vi sett på en sådan vetenskapssyn manar knappast till efterföljd.