Jag skriver detta just när vi passerar midnatt på väg mot Värnlösa barns dag. Det har länge varit en viktig dag för mig. I början av 1980-talet skrev jag varje år denna dag en krönika på ledarsidan i Upsala Nya Tidning. Mitt viktigaste budskap då var att kyrkan borde uppmärksamma dagen mer. Som en påminnelse om att den massaker som Herodes knektar begick på oskyldiga pojkar i Betlehem, i fåfängt sökande efter Jesus, fått många efterföljare i vår tid. Våren 1983 hade jag själv vandrat runt i Shatilalägret i söda Beirut och intervjuat barn om den massaker som begicks där i september 1982. Då dödades flera hundra barn, och de överlevande kunde berätta att flera av gärningsmännen hade haft klistermärken av Jungfru Maria på sina gevärskolvar. Inatt faller bomberna över Gaza. DN berättar ikväll att redan minst 225 dödats. Hur många av dem är barn?
Idag är det ändå en annan fråga som känns än mer angelägen för mig. Herodes knektar, de maronitkristna krigarna i Beirut och de som sitter i de flygplan som bombar Gaza - alla har de en gång varit oskyldiga barn själva. Vad har hänt på vägen?
De var ”oskyldiga” en gång i den meningen att de ännu inte kunnat begå onda handlingar. Men var de utan ondska? Är barn från början alltigenom goda?
Ulla Lundqvist tar upp den frågan i en intressant essä i DN den 22 december - du finner den här. Ulla jämför tre litterära texter: Selma Lagerlöfs Bortbytingen, Doris Lessings Det femte barnet och Sonya Hartnetts Thursdays Child (den senare tyvärr ännu inte översatt till svenska). I alla dessa texter tar ondskan gestalt i ett barn och blir därför så mycket mer skrämmande. Ulla citerar John Ajvide Lindqvist, som under senare tid mer än de flesta utvecklat temat kring ”det obegripliga andra”, när han säger: ”Inför det andra står vi nakna.”
Jag tror vi redan från början bär både godhet och ondska inom oss. Genom livet står vi inför en serie aktiva val, där vi kan välja att antingen vara onda eller goda. Alla de nämnda författarna betonar, om än på olika sätt, varje människas personliga ansvar.
En sådan syn får konsekvenser när vi tänker kring barnuppfostran. Den gamla synen att barnet var fött i synd och att ondskan skulle tuktas bort tror jag har skadat många barn för livet. Men också en syn på barnet som alltigenom gott kan skada ett barn. För med den synen kan vi försumma något av det viktigaste i all fostran: Att hjälpa barnet att känna igen både det goda och det onda, inom sig själv liksom i omgivningen - och välja det goda. En sådan insikt kan aldrig tränas som ett slags färdighet - den kräver verklig dialog och stor inlevelse.
Om en sådan syn också får teologiska konsekvenser? Det får väl teologerna svara på. Gud skapade människan till sin avbild - innebär det att Gud också bär ondska inom sig? Kristus blev människa - innebär det att han också gick in i ondskan? Jesu sätt att behandla Maria på leder ju knappast tanken till en alltigenom god människa…
Själv tror jag Gud, också i sitt människoblivande, ville inskärpa betydelsen av det personliga valet. I det välorganiserade kaos som universum utgör kanske människans lott är just detta - att kunna välja. Och helst det goda.
Frågan är bara om människan är mogen det förtroendet. De barn som nu ligger svårt skadade på sjukhus i Gaza har nog svårt att känna det så.