Innan jag lämnar kapitlet Cypern vill jag berätta om en upplevelse som gjorde mig mycket illa berörd. Avslöjandet i svensk TV om den antisemitism som finns inom Society of Saint Pius X har väckt stor interantionell upptsåndelse. I en artikel om detta i Observer 27/1 fäste jag mig vid en randanmärkning:
The Council of Christians and Jews have said that in recent years there has been an considerable increase in antisemitism from some of the eastern European churches…
The Council of Christians and Jews kom till 1942 och är den äldsta organisationen för interreligiös dialog i England.
Samma dag, den 27/1, var jag på gudstjänst i International Evangelical Church i Larnaca. Kyrkan gör säkert ett värdefullt diakonalt arbete bland gästarbetare och immigranter. Här fanns denna söndag besökare från Nordafrika, Rumänien och Thailand. En mycket karismatisk predikant framträdde. Han började med att berätta att han just återkommit från ett besök i Egypten, där han talat med kollegor. Undersenare tid har de fått en lång rad sms från både judar och muslimer i Israel och Gaza som bad om bönehjälp! Äntligen, menade predikanten, hade de fått upp ögonen för evangeliet och Jesus. Konflikten i Gaza var ett sista bevis på hur det kan gå när Jesus inte får råda.
Han övergick sedan till en mer regelrätt predikan, och valde då Markus 1:39 som utgångspunkt
Och han gick och predikade i synagogerna över hela Galiléen och drev ut demonerna.
Predikanten sa att de flesta europeiska kyrkor inte längre tog Bibelns ord på allvar och att de framför allt missat missionsuppgiften. De hade helt enkelt svikit sitt uppdrag. För hur många vågade idag gå in i synagogerna för att driva ut demonerna? Om vi inte lyckas omvända fler till tron på Jesus kommer världen att gå under!
Jag tänkte på den predikan Hans Ucko höl i Lunds domkyrka på Trettondagen och som jag skrev om här. Sällan har jag hört två predikanter med mer olika syn på det mesta. Men jag blev både rädd och illa berörd. För i den aggressiva och oförsonliga förkunnelsen i kyrkan i Larnaca fanns en antimuslimsk ton - men framför allt en antisemitisk. Och jag börjar undra hur vanlig den är.
Israel som stat fötjänar utmordentligt skarp kritik för den fullständigt sanslösa interventionen i Gaza. Men just därför är det viktigt att skilja på judar och judendom å ena sidan - och på Israel som stat å den andra. Och därför extra viktigt för kyrkan att just nu vara ytterst vaksam mot nya strimmor av antisemitism - historien förskräcker.