Under rubriken Vad kan bevisas? tar Göran Rosenberg i en kolumn i DN den 24/7 upp en högaktuell fråga, nämligen den om de ökande kraven på ”evidens” för att en metod ska få användas inom hälso- och sjukvård, socialt arbete eller pedagogik. Det är en viktig artikel som kan läsas i sin helhet här. Rosenberg problematiserar evidensbegreppet utan att helt avfärda det. Han tar tre exempel från vården, där han tycks mena att rigida krav på evidens lett till att på annat sätt värdefull metodik oförtjänt kommit i bakvatten: psykoanalys, antroposofisk medicin och musikterapi. Rosenberg avslutar sin artikel med orden:
Vad jag över tiden noterar är framväxten av en ny utopi: evidensbaseringen av livet självt. Beprövad erfarenhet är en annan metod för att skilja det som fungerar från det som inte gör det. Beprövad erfarenhet säger mig att det mesta i livet inte går att evidensbasera.
Artikeln har inspirerat, eller provocerat, till ett stort antal läsarkommentarer, flera av dem princiellt intressanta. Som läkare vill jag förstås försvara tesen att medicinsk behandling i princip ska vara evidensbaserad. Vem vill till exempel bli hjärtopererad med metodik som inte noggrannt prövats ut och utvärderats vetenskapligt? Men det finns en gråzon mellan biologisk medicin och läkekonst i vidare mening, där andra tänkesätt också måste kunna få utrymme. Om kraven på att allt också här ska ske evidensbaserat kan man komma alldeles fel.
Jag har två invändningar mot ett alltför stelbent evidenstänkande: Vetenskaplig evidens är frukten av ett statistiskt betraktelsesätt som har relevans på gruppnivå - men inte alltid i det enskilda fallet. Det finns många situationer i min vardag som läkare, där jag, väl medveten om det vetenskapliga underlaget, ändå har anledning att välja en alternativ metod. Eftersom jag känner patienten väl och situationen är så specifik som den är kan jag alltså ibland välja en behandling som inte har fullt evidensstöd - men där jag då räknar in de placeboeffekter Rosenberg också skriver om. Jag väljer en metod som både patienten och jag verkligen tror på just då (till exempel musikterapi)! Och en sådan tro kan ibland, i noga utvalda fall, försätta berg. Jag har själv sett det!
Min andra invändning har sin utgångspunkt i att metoder som ger en viss effekt (med god evidens) ibland inte kartlagts med tanke på biverkningar på längre sikt. Rosenberg berättar i sin artikel att han sett uppgifter om att det numera finns evidenbaserad potträning. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns metoder för att få barn att tidigt lära sig sitta på pottan. Och att de fungerar, med evidens och allt, i den meningen att barnet gör som den vuxne vill, alltså sitter still på pottan och bajsar. Det finns en amerikansk studie som visar att både en rejäl dask i ändan och inlåsning i mörk garderob fungerar bra om ett barn vägra sitta still på en så kallad timeoutstol. Evidensbaserat med andra ord Men hur sådan drillning och misshandel sedan påverkar barnet i övrigt, på kort och lång sikt, vet vi mindre om.
Det är just sådana överväganden som gjort att jag oftast avråder från t ex femminutersmetoden för att lära barn somna själva. Det finns visserligen evidens för att barn somnar med hjälp av denna metod. Men att överge små barn och låta dem skrika sig till sömns är att beröva dem deras känsla av värdighet och värde, och redan det gör metoden dubiös. Och biverkningarna på lång sikt är inte kartlagda.
Evidens utan etik är livsfarlig. Jag vill därför travestera Göran Rosenberg och utbrista: Beprövad erfarenhet säger mig att vissa metoder, trots god evidens, absolut inte ska användas!