Jag skriver vidare på min bok om lek. Jag har kommit till ett avsnitt om barnen och naturen och kommer att tänka på en händelse för inte så länge sedan:
Jag befinner mig på en ö i Atlanten. Tillsammans med några andra svenskar gör vi en utflykt till östra delarna av ön. Vi vandrar genom en by och kommer in i en trädgård. Guiden säger: ”Det här ser ut som en trädgård - men det är faktiskt en skolgård!” Hon pekar på skolhuset, som vi ser intill plantanträden och den skönt blommande azalean, och tillägger: ”Hur skulle det funka i Sverige?”
”Du menar med en trädgård som skolgård?” frågar jag. ”Jag tror det skulle fungera bra! Om barn får något vackert och fint att sköta om tar de också ansvar!”
”Skitsnack!” säger kvinnan som står på min andra sida. ”Inte på min skola! Ni skulle se vad som händer när de första krokusarna tittar upp: Wrrrooooppp!” Hon gör en dramatisk och högst förstörande gest med högerarmen. ”Borta!!” lägger hon till.
Det blir tyst en stund. Så säger hon: ”Blommor på skolgården - det är bara att kasta pärlor åt svin!”
Vi ser på varandra, guiden och jag. ”Så olika kan man alltså se på den frågan”, säger hon tyst, innan vi går tillbaka till bussen.
Är hon lärare, hon som visste så bra - och kallade hon sina elever för svin? tänker jag när vi åkt iväg. Borde jag ha sagt emot? Det kändes lönlöst just då. Och ord kan lätt flyga iväg. Men jag tror hon hade fel! Jag minns den vackra trädgården på Seminariets övningsskola i Uppsala, där jag gick i realskolan. Det var en stor köksträdgård med allehanda växter. Vi fick besöka den ibland. Trädgården var helig - där rörde man inga växter! Men barn uppväxta bland betongen, med en skolgård av asfalt - inte så konstigt att de snabbt lägger beslag på vårens första krokusar… Särskilt om barnen förväntas bete sig som svin…
Jag tror varje skola behöver en trädgård! En stor och välskött trädgård, som barnen får vara med att odla upp och sköta om. Under sakkunnig och engagerad ledning. En trädgård, där varje klass tillbringar minst ett par timmar i veckan. Och jag envisas med att tro att barnen skulle klara det bra. De barn som får lära känna naturen på riktigt blir också naturens bästa beskyddare.