Det är så märkligt med musikupplevelser. Somliga griper tag direkt, skakar om, försätter en i ett tillstånd av intensiv närvaro - men kan sedan blekna. Andra smyger sig liksom på en, drar in en i en magisk cirkel, inkluderar på ett mer lågmält sätt, gör en delaktig. När man några veckor senare tänker tillbaka på det man varit med om är det ibland de senare som dröjer sig kvar.
Så har det varit för mig denna festivalsommar. Det är två festivaler jag upplevt mer grundligt. Först Bachfestivalen i Leipzig i juni, och nu jazzfestivalen i Ystad. I Leipzig fick jag först vara med om ett uruppförande i den mäktiga Gewandhaus: Jochen Neuraths orkesterbearbetning av Bachs Goldbergvariationer. Och så om den sedvanliga avslutningen i Thomaskyrkan, där Bach verkade och ligger begravd, med uppförandet av h-mollmässan. Den här gången med The English Concert och The English Concert Choir. Kanske den finaste version av h-mollmässan jag hört. Rakt, osentimentalt med höga tempi och raspigt blås, samtidigt lyriskt och innerligt.
Ändå - när jag tänker på Leipzig är det en annan konsert, i Nicolaikyrkan, som dröjer sig kvar. Också här var det en engelsk kammarorkester, Orchestra of the Age of Enlightenment (OAE), som visade klass. Tidstrogna instrument, stående musiker, spelglädje, lyhört lyssnande på varandra. Orkestern leddes med fiolen i hand av Margaret Faultless. Höjdpunkten blev uppförandet av Bachs orkestersvit i h-moll, den som avslutas med den kända badinerien - mycket tack vare att flöjtstämman spelades av Lisa Beznosiuk, en av världens främsta på barocktvärflöjt.
Margaret Faultless kan sin Bach. Under många år var hon konsertmästare i Amsterdam Baroque Orchestra under ledning av Ton Koopman. Nu valde hon att solobesätta stämmorna för att flöjtstämman skulle gå fram. Det blev makalöst tight och med en spelglädje som helt tog andan ur en.
I Ystad lyssnade jag på sju konserter, alla av hög klass. Det var en upplevelse att få lyssna på Eliane Elias och hennes band, med bland andra maken Marc Johnson på bas. Eliane Elias bor i USA men har brasilianska rötter. Hon jämförs ofta med Diana Krall. Båda är både pianister och sångerskor. Jag gillar Diana Krall men måste erkänna att Eliane Elias nog är ännu vassare, åtminstone som pianist. Det var också en delvis omtumlande upplevelse att få lyssna på ett av de nya stjärnskotten på jazzpianisthimlen, Hirome från Japan. Jag tror aldrig jag jag hört något så virtuost på piano! Hon tog oss alla med storm!
Och ändå - den konsert som dröjer sig kvar, men av helt andra skäl, är den med gruppen Mare Nostrum, det vill säga Jan Lundgren på piano, Richard Galliano på dragspel och Paoli Fresu på trumpet och flygelhorn. De spelar europeisk kammarjazz av allra yppersta märke. Ofta egna kompositioner som rymmer inslag av nordiskt vemod, sydeuropeisk ballad och romska dansrytmer. Till och med Maurice Ravel fick vara med på ett hörn! Det som gjorde det starkaste intrycket var det intensivt lyssnande, uppmärksamt reflekterande samspelet mellan tre musiker som verkligen ville varandra något. Just som engelska OAE. När musiker för en dialog på det sättet dras man som åhörare in i samtalet och blir en del av det.
Så är det inom musiken. Och kanske inte bara där.
(På bilden till höger syns Nicolaikyrkan i Leipzig. Affischen för Ystads jazzfestival är formgiven av Madeleine Pyk)