Julian Barnes är en brittisk författare som jag blivit alltmer intresserad av. För ett år sedan skrev jag om hans Känslan av ett slut, som fick Bookerpriset 2011- se här. Nu är han åter aktuell med Levels of Life (ännu ej översatt till svenska), en bok som fått många lovord av engelska recensenter och som berört också mig på djupet.
Boken är förbryllande till både form och innehåll och innehåller inslag av essä, fiktion och naken sorgedagbok. För att ta det i tur och ordning:
Den första delen, The Sin of Height, är en essäistisk betraktelse över tre tidiga ballongfarare. Fred Burnaby, en engelsk officer som 1882 flög över engelska kanalen. Nadar, en fransman som främst gjorde sig känd för sina fotografier från en ballong på hög höjd. Och så Sarah Bernhardt, den världsberömda skådespelerskan, som också gjorde några uppmärksammade ballongfärder, då hon bland annat släppte ballast ned mot överrumplade åskådare. Barnes berättar om dessa tre både inkännande och med viss ironisk distans, samtidigt som han skissartat närmar sig mer existentiella frågor. Som vårt behov av lust, äventyr och risktagande. Liksom av överblick. Och frågan vad som hände med människan när hon för första gången fick möjlighet att betrakta jorden från ovan.
I den andra delen, On the Level, får vi följa med in i en fiktiv kärlekshistoria mellan Fred Burnaby och Sarah Bernhardt. Den kan, om man så vill, läsas som en fristående novell om den jämlika kärlekens villkor - och omöjlighet. Också här är tonen lätt med en humoristisk twist, även om ett stråk av smärta nu börjar anas. Samtidigt som jag alltmer undrar över vad det egentligen är för bok jag läser.
Och så, i den tredje delen, The Loss of Depth, hamnar jag mitt i en av de starkaste och mest naket autentiska skildringar av sorg jag läst. Barnes hustru, Pat Kavanagh, dog 2008. De hade varit gifta i trettio år, då Pat drabbades av en tumörsjukdom. Från det att diagnosen ställdes hann det bara gå 37 dagar innan hon var död.
Här befinner jag mig alltså som läsare i ett slags sorgedagbok, skriven med ett alldeles kompromisslöst allvar, omöjlig att värja mig inför. Eftersom jag själv färdats i liknande landskap känner jag igen mig i nästan allt vad Barnes skriver. En del av det har jag för övrigt själv försökt uttrycka i min bok Gå med dig.
Det är först då jag läser om boken som jag börjar se hur den hänger ihop. Det är en bok om höjd och djup i livet. Barnes reflekterar bland annat över hur svårt människan idag har att orientera sig i dessa landskap, när hon varken har Gud i höjden eller myterna om Underjorden som stöd för känsla och tanke. På ett både rörande och starkt berörande sätt beskriver han sitt eget sökande efter mening och sammanhang, där fantasin, drömmen och minnena får ny betydelse - samtidigt som de sviker ibland.
Som författare och språkkunnig funderar Barnes också över ordens möjligheter och tillkortakommanden, till exempel över skillnaden mellan begreppen grief och mourning, där grief är mer ”vertikalt”, beskriver ett sorgens obönhörliga tillstånd, och mourning mer ”horisontellt”, ett skeende, något som rör sig hela tiden. Men ett skeende som likt en ballong kan driva åt olika håll, beroende på vindarna, utan möjlighet för föraren att påverka kursen mer än högst marginellt.
Men kanske just därför blir Levels of Life, paradoxalt nog, en tröstebok. Mitt i den sorg vi alla delar. Eller kommer att få dela. .