Idag talas och skrivs det mycket om medkänsla. Eller ”compassion” som det numera kallas. Och jag tänker på vad som hände Lisbeth Zornig Andersen och Fredrik Önnevall.
När jag i tonåren kom i kontakt med bibeln och evangelierna - ingen tog mig till kyrkan när jag var barn - fick jag höra berättelsen om den barmhärtige samariern. Jag förstod den direkt. För där jag växte upp - om du var lycklig nog att ha bil och fick se någon gå längs vägen var det självklart att stanna och erbjuda skjuts.
Så skriver (i min översättning) Lisbeth Zornig Andersen, Danmarks tidigare barnombudsman, i en ovanligt tänkvärd essä i tidskriften Granta den 7 december 2016. Lisbeth hade i början av september 2015 varit på ett uppdrag i närheten av Rødby. På hemvägen hamnade hon mitt i den enorma flyktingström som till fots var på väg norrut. En syrisk mamma med två barn i femårsåldern såg trött ut. Lisbeth stannade och frågade om de ville ha skjuts, något de tacksamt tog emot. För säkerhets skull hörde också Lisbeth med en polis om det var okej att hon tog upp familjen i bilen, och han nickade bara trött.
Familjen var på väg till Helsingborg, där barnens pappa och en bror väntade på dem. De fick nu följa med till Lisbeths hem i Köpenhamn, där de fick lite mat innan Lisbeths man körde familjens medlemmar till stationen och satte dem på ett tåg till Sverige.
Lisbeth har nu blivit dömd till 45 000 danska kronor för människosmuggling. Hon skriver:
Den danska statskyrkan är protestantisk, och vi kallar oss själva kristna. För våra barn berättar vi om den barmhärtige samariern som inte vände ryggen till. Av våra immigranter kräver vi att de ska tillägna sig danska värderingar. Hur ska de då förstå att vi i Danmark bestraffar människor för medkänsla?
För bara några dagar sedan fälldes Fredrik Önnevall i Malmö tingsrätt. Brott: människosmuggling. Tillsammans med två kolleger hjälpte han den 15-årige Abed ur en svår och farlig situation i Grekland och erbjöd honom skjuts till Sverige, där pojken hade släktingar. I en intervju med Dagens Nyheter säger Fredrik:
Jag och mina kolleger var de enda som kunde ändra hans situation. Det handlade om vad jag som medmänniska i grunden skulle kunna leva med. Hade jag sagt nej hade det varit med vetskapen att jag lät bli att sträcka ut en hand till en pojke som vädjade om hjälp.
Så hur är det nu med ”svenska värderingar” - vem står för dem idag? De böcker om ”compassion” som kommer ut nu handlar till stor del om ”självmedkänsla”. Den behövs kanske också. Men den kollektiva självmedkänsla vi numera ägnar oss åt börjar kännas svår att stå ut med. Vem eller vilka är det som ligger där vid sidan av vägen? Är det vi?
Tillägg den 14/2 2017
Berättelsen om den barmhärtige samariern finns i Lukasevangeliets 10:e kapitel, vers 25 - 37. Du som inte har en bibel tillgänglig kan klicka på länken här nedanför, så får du texten direkt.
Den barmhärtige samariern