I lördags samlades 750 barn från årskurs 4 i Färs & Frosta Sparbank Arena här i
Lund för att spela schack. Det hela ingick i den så kallade Schack4an - se mer här - och nu var det dags för distriktsfinal. Mina barnbarn Stella och Leon var med. Själv var jag tyvärr bortrest, men jag fick en kort rapport från mamma Anna, som sms:ade: ”Det gick bra för dem. De gick inte vidare med klassen men hade roligt och var nöjda”. Helt i Schack4ans anda med andra ord.
Ett utmärkt initiativ, tycker jag som själv spelade tävlingsschack i ungdomsåren. Jag tror schack har mycket att ge barn och ungdomar. Särskilt när det utövas så lustfyllt och prestigefritt som sker här.
I min kommande bok Leka för livet (som utkommer om några veckor) finns förresten ett avsnitt om schack och datorspel. Där… nej, det får ni läsa i boken!
Jag ser fram emot att läsa din nya bok. Jag har läst flera av dina böcker och jag återkommer till dem gång på gång.
Hej Katarina, hör gärna av dig när du läst den nya boken. Det är en viktig bok för mig i ett angeläget ämne. Lite mer personligt skriven än flera av mina andra böcker. Ser den själv som en uppföljning och utvidgning av tankarna i Upptäcka livet från 1996. /Lars
Pingback: Schacksnack | Lars H Gustafsson prisar Schackfyran
Hej Lars,
Vad kul att du gillar Schack4an!
Har läst och inspirerats av flera av dina böcker, och blir förstås mycket nyfiken på den som komma skall …
Jag jobbar sedan tre år med ett fördjupningsprojekt utifrån Schack4an: Schack i skolan. Idén är att utveckla schack till ett pedagogiskt verktyg för svensk skola och resultaten hittills är mycket lovande. Skulle gärna ta del av dina synpunkter.
Läs gärna på http://www.schack.se/schackiskolan
Vänliga hälsningar
Jesper Hall
Riksinstruktör, Sveriges Schackförbund
Hej Jesper, roligt att du hörde av dig. Ja, jag är mycket positiv, både till att arbeta med schack i skolan för att öka barns förmåga till koncentration och logiskt tänkande under lustfyllda former - och till Schack4an som idé. I en tid när så mycket handlar om tidig elitsatsning är det välgörande med ett förbund som så konsekvent lyfter fram värdet av breddsatsning och vågar stå för det.
Själv spelade jag tävlingsschack under skolåren och fick ut mycket av det. Men jag fick problem med att schacket tog över alltför stor del av min tid och uppmärksamhet. Jag har skrivit en del om det i min bok. Här tror jag ledarskapet är SÅ viktigt - att det i schackklubbarna finns ungdomsledare som hjälper de ungdomar som vill gå vidare och satsa lite mer att verkligen få göra det - men samtidigt finna en rimlig och bra balans mellan olika krav och intressen i livet. Mitt intryck är att det finns en större förståelse för sådana dilemman idag, och att ungdomarna idag får mer av det stöd jag nog hade behövt. Men det kanske kan vara olika med det också?
Själv gläds jag åt att Klostergårdsskolan, som ligger i det område där jag bor, gick vidare till Riksfinalen - igen! Det är en skola som haft en del svårigheter av annat slag - men här visar man framfötterna! Tack vare gott ledarskap och ett härligt go bland eleverna. SÅ roligt!
Själva poängen med Schack i skolan är att målet INTE i första hand är att få fram duktiga schackspelare, utan att schack är en stimulerande ”lek” med målet att träna barnens koncentrationsförmåga, deras logiska tänkande och förmåga till problemlösning. Även för Schack4an är detta en ledstjärna.
Klostergården är den skola i Lund som mest medvetet använt sig av schack, och jag har coachat/hjälpt dem många gånger. Nästa gång är på tisdag kl.10.00 då jag ska träna deras 4a i hur man spelar med schackklockor …